AFW: muizenlijkjes, jong talent, mannenkleren en een spektakelshow

Tijdens Amsterdam Fashion Week, koos ik voor de Volkskrant (V) dagelijks een hoogtepunt.

Dag 1: muizenlijkjes. Het lukte de studenten uit Arnhem om vragen te stellen en grenzen op te zoeken bij de vooropgezette noties over mooi en lelijk.

Show Collectie Arnhem (foto: Peter Stigter)

De eerste show, op woensdagmiddag, was meteen een spraakmakende presentatie. Collectie Arnhem, het experimentele modelabel van een van de derdejaars studenten van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, was de rest van de avond onderwerp van gesprek dankzij de muizenvellen die in jas en een jurk waren verwerkt. Je moest goed kijken om te zien dat er stukjes vacht zaten tussen het rode chiffon van de jurk en dat de witte vlekken op het zwarte colbert muizenlijkjes waren. De vijftig muizen die waren gebruikt, hadden de studenten zelf gevild.
Onconventioneel, dat vond hoofddocent Matthijs Boelee ook. Het ging om ingevroren muizen, die worden gebruikt als voer voor reptielen. Daarmee willen de studenten vraagtekens zetten bij de vooropgezette noties over mooi en lelijk, verantwoord en onverantwoord. ‘Wij willen niemand een mening opleggen. We willen verwarren. Is een plofkip niet veel erger? En leer? Of wat te denken van zijderupsjes die levend in kokend water worden gegooid? Wij denken: onderzoek het eerst, voordat je met je vinger wijst,’ aldus een van de studenten.
Uiteindelijk waren de muizen in maar twee ontwerpen te zien, op 21 outfits in totaal. Maar ook met de rest van de collectie lukte het de studenten vragen te stellen en grenzen op te zoeken. Op het gebied van proporties en verhoudingen bijvoorbeeld. Veel outfits hadden hele kleine bovenkanten, tegenover een extreem grote onderkant.
De lippen van de mannelijke modellen waren net zo rood gestift als die van de vrouwen. Er kwam een man in minirok voorbij en een man in een rood-witte jurk. Op die manier laten de studenten weten dat ze het onzin vinden dat een man in vrouwenkleding nog altijd gek wordt aangekeken terwijl een vrouw wel mannenkleding kan dragen. De belangrijkste boodschap was dat iedereen lekker zelf moet uitmaken waarin hij zich prettig voelt. Verfrissend.

Dag 2: ook debutanten uit het buitenland komen hier naartoe. Met de show van het label Fredfarrowbritt-avelontan als eigenzinnig en kleurrijk hoogtepunt.

Show Fredfarrowbrittavelontan (foto: Peter Stigter)

Fred Farrow (26) en Britt Avelon Tan (28), vriend en vriendin, gelden al een jaar of twee als namen om in de gaten te houden. Farrow liep stage bij Vivienne Westwood en werkte voor Balmain. Tan was stagiaire bij het Parijse modehuis J.C. de Castelbajac. In 2010 studeerden ze samen af aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. En hoewel ze inmiddels hun werkruimte aan de rand van Arnhem hebben verruild voor een plek in Belleville, een opkomende wijk in Parijs, kozen ze voor de catwalk van Amsterdam Fashion Week om hun nieuwste collectie te presenteren.
Dat is tekenend voor deze editie van de Fashion Week, waar opvallend veel jong talent te zien is. Ook uit het buitenland. De Belgische Ann Bogaerts en de Britse Laura Smith (allebei 27), die gisteren ook een show gaven, vinden dat jong talent dat zich wil profileren meer kansen krijgt in Amsterdam dan in Londen of Parijs.
Freddfarrowbrittavelontan, heet het label van Farrow en Tan. Niet echt een merknaam die lekker bekt. Maar dat maakt de ontwerpers weinig uit. Ze laten zich niet zo makkelijk in een hokje stoppen. Hun werk is eclectisch: ze gooien met gemak verschillende stijlen en stromingen door elkaar. Glamour. Punk. Werkmanskleding. Ambachtelijke couturetechnieken. Het zit er allemaal in. Farrow baseerde eerder een collectie op het idee van ‘de Chanelgirl die haar jasje heeft gewisseld met een T-shirt van de barman’.
Nu zijn ‘structuren en gebaren’ het uitgangspunt. De ontwerpers, niet vies van het grote gebaar, hebben goed gekeken naar het werk van late expressionistische kunstenaars zoals Soulages, John Hodgekinson en Brice Marden. Op een witte mouw zijn losse blauwe kleurstreken gezet. Met bijzondere weefsels, die ze zelf hebben gemaakt, en gekleurde Barbourwax weten ze extra diepte te suggereren. Hun eigenwijze aanpak levert een daverend applaus op. Met recht. Fredfarrowbrittavelontan, onthoud die naam.

Dag 3: mannenmode. Met vijf mannenshows op één dag wint mannenmode aan terrein. De stoere mannen van Sjaak Hullekes maakten de meeste indruk.

Show Sjaak Hullekes (beeld: Peter Stigter)

Opvallend veel jonge modeontwerpers kiezen ervoor om uitsluitend mannenmode te maken. Met succes. Sander Lak werkt sinds 2010 voor Dries Van Noten en Lucas Ossendrijver staat sinds 2006 aan het hoofd van de mannenmode van het Franse Lanvin.
Sjaak Hullekes (31), die acht jaar geleden afstudeerde aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, heeft het in zich om ook zo’n grote naam te worden. In Nederland is hij dat zo langzamerhand al. Hullekes doet nu voor de derde keer mee aan Fashion Week. Hij heeft eigen winkels in Den Haag en Amsterdam. In maart en april dit jaar openen tijdelijke winkels met zijn kleding in de Bijenkorf in Rotterdam en Amsterdam.
Voor Hullekes was de mannenmode een logische stap. Hij hecht meer aan de manier waarop een kledingstuk wordt gemaakt dan aan theatrale glamour. Het onderscheid tussen zijn kleding en die van een commercieel label zit in details. Hij verstevigt zijn overhemden bijvoorbeeld niet en hij laat de kraag en manchetten aan de binnenkant met de hand vastzetten. Zijn kleding wordt gemaakt in een fabriek in België die ook voor de Belgische Dries Van Noten produceert.
Nieuw Nederlands klassiek, noemt hij zijn stijl. Het is verfijnde kleding, soms een tikje vrouwelijk. Een paar seizoenen terug stuurde hij modellen op ballerina’s en in korte broekjes de catwalk op. Dit keer verrast hij met een stoerder mannenbeeld. De kleding, die tegen het einde van komende zomer in de winkel hangt, is wat rauwer dan de kenner van Hullekes gewend is. Veel wol en katoen. Een motorjack met grof gebreide voering. Een korte parka met gebreide mouwen. Stugge broeken. Sneakers. En dan kwamen de modellen ook nog met de auto en op de fiets de catwalk op. De jongens van Hullekes zijn mannen geworden. Net als de ontwerper zelf.

Dag 4/5: commerciële kleren. Olcay Gulsen zette met haar label Supertrash een on-Nederlands spektakelstuk neer.

Show Supertrash (beeld: Peter Stigter)

Gsus liet tijdens Fashion Week de eerste collectie van de nieuwe ontwerper Hyun Yeu zien. Lingeriemerk Maidenform presenteerde de nieuwe huisstijl. En ook The People Of The Labyrinths en mannenmodelabel Cold Method kozen voor een show tijdens Fashion Week. Zo’n presentatie kost minstens 20 duizend euro, maar dan heb je ook wat. Op het Westergasfabriekterrein wemelt het van de bloggers. Dat betekent dat de merknaam meteen online opduikt. Zo bezien is een show stukken effectiever dan een dure advertentiecampagne.
Het spektakelstuk onder de commerciële shows was de ‘Supertrash parade’, zaterdagavond in de Hollandsche Manege in Amsterdam. Omdat de kleding minder opzienbarend is dan die van jonge ontwerpers, kunnen shows van commerciële merken saai zijn. Vaak komt hetzelfde jasje in acht verschillende kleuren voorbij, gecombineerd met een doodgewone broek of rok. Olcay Gulsen (32), de vrouw achter Supertrash, had alles uit de kast getrokken om zich te verzekeren van de volle aandacht van de duizend genodigden. De eerste modellen kwamen binnen op racefietsen. Daarop volgden modellen op segways, quats, een hooiwagen en tenslotte, het kon niet uitblijven, Gulsen zelf, in verleidelijk wit kant op een zwart paard.
Hollands trots in volle glorie. Een knap meisje, rolmodel voor velen. In de modewereld werd jarenlang lacherig gedaan over de kleren van Gulsen. Ze is niet heel vernieuwend en heeft een beetje een ordinaire smaak, maar daar is ze indrukwekkend groot mee geworden. Nederland telt tien Supertrashwinkels, plus honderden andere verkooppunten. Het merk wordt verkocht in België, Frankrijk, Rusland, Italië, Duitsland, Finland, Portugal en Oostenrijk. En Supertrash heeft eigen winkels in New York en Londen. Gulsen wil ook winkels in Berlijn en Parijs. Ze is een doorzetter, iemand die de neiging heeft zichzelf te definiëren aan de hand van zakelijk succes. Dus die winkels komen er wel, en over een half jaar weer een spektakelshow.

Eerder gepubliceerd op 24, 25, 26 en 28 januari 2013 in de Volkskrant

Gerelateerde artikelen:

, , , ,