Biografie

Foto: Sanne Paul


Bregje Lampe (Ravenstein, 1980) schrijft over mode voor de Volkskrant en Volkskrant magazine. In augustus 2012 verruilde ze een vaste baan bij Het Parool voor een freelance betrekking bij een landelijk dagblad. Bij uitgeverij Bas Lubberhuizen verscheen eind augustus 2012 een boekje van haar hand: ‘Kijken, kijken, kopen’, met 88 columns over winkels in Amsterdam. Die gaan niet zozeer over welke merken waar verkocht worden, maar over de mensen achter de winkel. Op deze website vindt u een selectie van haar werk. De meest recente artikelen vindt u hier.

Als Bregje zich ergens in vastbijt laat ze niet meer los. Of het nou gaat om de marathon lopen in New York, of het regelen van een interview met Jean-Paul Gaultier, Dries van Noten of andere grootheden in de modewereld. Na een studie aan het Amsterdam Fashion Institute (2003) wist ze dat ze verder door wilde dringen in de modewereld, en meer wilde weten van journalistiek. Ze vertrok naar Londen voor een Master Fashion Journalism aan London College of Fashion, onderdeel van London University of the Arts. Hoewel ze is opgegroeid in Ravenstein, met twee Nederlandse ouders, had ze het Engels binnen een jaar zo goed onder de knie dat ze cum laude afstudeerde.

In 2005 kwam Bregje bij Het Parool terecht, eerst op een stagepositie, zodat ze ernaast bleef freelancen voor bladen als Blend en AvantGarde. In 2006 werd ze genomineerd voor Het Gouden Pennetje. Bregje ontwikkelde zich tot dé moderedacteur van de krant en kreeg haar eigen wekelijkse bijlage genaamd PS Stijl, waarin ze de hele modewereld doorgrondde. Ze maakte van Het Parool een belangrijke plek voor ontwerpers om hun werk te laten zien, en voor modefans een vaste plek om op te hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de modewereld. Bregje schrijft niet over welk jasje zo leuk combineert met welke ketting; ze is een modejournalist die de grote lijnen ziet, die de trends duidt, die haar lezer de grotere verbanden wil laten zien.

Ze doet al sinds de eerste editie verslag van de Amsterdamse modeweek; ze bedacht de rubriek De Jurk van de Dag (voor Het Parool) en zette (ook voor Het Parool) een tweejaarlijkse modeglossy op. Sinds oktober 2008 bezoekt ze twee keer per jaar de modeweek in Parijs om verslag te doen van de shows.