Eigenzinnig magazine over mode

Een kilo papier. Met het nieuwe magazine Tiger Dragon Slayers from the Underworld presenteren studenten van het Amfi een eigenzinnige visie op mode.

 

Het begint al bij de titel: Tiger Dragon Slayers from the Underworld. Een hele mond vol. Niet het soort titel waar een uitgever jubelend op reageert. Want te lang. En dan het formaat: 22,5 bij 35 centimeter. Dat is minstens twee keer zo groot als het handtasformaat waar populaire glossy’s als Glamour voor kiezen. Het magazine weegt een kilo. Noem het gerust een statement.
De studenten zijn op zijn zachtst gezegd overtuigd van hun publicatie. Zo begint het voorwoord met ‘This is the awesome editorial’. Maar de zelfverzekerdheid van de studenten is niet irritant. Integendeel, het is een verademing dat ze een standpunt durven in te nemen.
Dat vinden Frank Wijlens en Charlotte Lokin, die het project begeleiden, ook. Vorig jaar vonden de docenten de concepten van de studenten, die de eerste tien weken in groepen van zes aan een eigen titel werken, niet onderscheidend genoeg. De magazines van de studenten waren volgens Wijlens en Lokin te veel een kopie van wat al bestond.
Nee, dan Tiger Dragon Slayers from the Underworld. Makke schapen zijn er al genoeg volgens de makers. Tiger Dragon Slayers, menen ze, dragen alleen wat bij hun persoonlijkheid past. Prima als dat een leren bomberjack in combinatie met een ontbloot bovenlijf is. Het model op de cover – een man – heeft felrode lippen, en draagt een strik met tijgerprint en oorbellen.

In Tiger Dragon Slayers from the Underworld is ruimte voor het soort onderwerpen dat in andere modeglossy’s niet zo snel aan bod komt. Neem het interview met Hally Hopper, die over haar borduursels vertelt. Het verhaal over een inspirerende ‘Manga Mania’-buurt in Tokio, en het kijkje in de eclectische verzameling kleren van Kevin Power, die zelfs een pop als stropdas draagt.
“Wij vinden het belangrijk dat de mensen die we in ons blad onder de aandacht brengen zichzelf zijn en een eigen stijl hebben,” zegt May Putman Cramer, één van de studenten die betrokken is bij het magazine. Of zij en haar medestudenten genoeg hebben van de pretentieuze modewereld? “Dat speelt wel mee. We zijn een beetje klaar met het kuddegedrag dat je zo vaak ziet in de mode. Wij houden van mode, maar dat wil niet zeggen dat we klakkeloos de laatste trends volgen. We durven risico’s te nemen en we hebben gevoel voor humor.”
Tiger Dragon Slayers from the Underworld heeft een website, een agent, adverteerders, een productlijn en een lanceringsevenement. Met een oplage van 3500 stuks en bijna 17.000 euro aan advertentie-inkomsten zijn de kosten ruimschoots gedekt. De facebookpagina heeft nu al zevenhonderd fans, en de iPadversie – met andere artikelen en fotoshoots – is sinds 22 juni al bijna vijfhonderd keer gedownload. Er is dus best ruimte voor een eigenzinnige benadering van mode.

Tiger Dragon Slayers from the Underworld, €9,95. Onder meer te koop bij de Amfi winkel (Spui 23).

Eerder gepubliceerd op zaterdag 30 juni 2012 in Het Parool

Gerelateerde artikelen:

, , ,