Fenomeen: de sportlegging

De hippe voorhoede verruilt de spijkerbroek steeds vaker voor een legging. En niet om in te sporten.
Foto’s: Ivo van der Bent

De Britse modehistorica Elizabeth Wilson had gelijk toen ze beweerde dat de sportcultuur de meeste invloed heeft gehad op de mode van de 20ste eeuw. De kruisbestuiving tussen mode en sport begon schoorvoetend met een paar sneakers. Inmiddels zijn de grenzen tussen sport en mode flink vervaagd. Nu is zelfs de sportlegging bezig aan een opmars in modieuze kringen.
Let wel, dit is een ander type legging dan de witte driekwartlegging. Het gaat om een legging die is gemaakt om in te hardlopen of te yogaën. Terwijl mensen met een witte driekwartlegging nog steeds meewarig worden aangekeken omdat ze niets van mode zouden begrijpen, maakt de sportlegging een opmars. Ga maar na op straat in de grote steden: daar combineren hippe types een sportlegging steeds vaker met een overhemd of zelfs een jasje.
Zangeres Kelela droeg tijdens haar optreden op festival Pitch in Amsterdam een hardlooplegging van Nike op het podium. Model Cara Delevingne opende in maart de modeshow van Chanel in een roze legging met gaten en een korte roze top. In de recentste voorjaarscampagne van H&M draagt topmodel Miranda Kerr een grijze legging van sweatstof met een klassieke zwarte blazer en hoge hakken.
De sportlegging is, kortom, definitief geaccepteerd buiten de sportschool. Overigens is de legging al een keer eerder in de mode geweest: tijdens de fitnesshype van de jaren tachtig. Ook nu heeft de populariteit van de sportlegging te maken met de aandacht, noem het gerust een algemene obsessie, met een gezond lichaam. Wat werkt beter om afgetrainde benen en billen te showen dan het dragen van een strakke sportlegging?
Niet voor niets is dit type legging vooral populair onder meisjes en vrouwen die ook zogenaamde superfoods als gojibessen en chiazaden kopen en op zijn minst een keer per week hardlopen of een yogaschool bezoeken. Met hun sportieve leggings laten ze zien dat ze een gezonde leefstijl belangrijk vinden.
Vooralsnog doet de sportlegging het met name goed in grote steden, maar deze trend is nog lang niet op zijn retour. De modewereld heeft door dat er aan sportieve outfits flink wat geld valt te verdienen. Modieuze sportkleding geldt als een belangrijk nieuw marktsegment: activewear, in jargon.

Afgelopen jaar alleen al werd in de Verenigde Staten voor 8,4 miljard euro verkocht aan activewear, dat was 9 procent meer dan het jaar ervoor. Analisten verwachten dat de volledige markt, voor mannen en vrouwen, binnen vijf jaar wereldwijd goed zal zijn voor zo’n 130 miljard euro.
Glenn Murphy, de grote baas van de Amerikaanse kledingketen Gap, zei begin dit jaar dat ‘activewear het nieuwe denim is’. Vrij vertaald: de legging is de nieuwe spijkerbroek. Want, zo redeneert de modetopman die marktaandeel verliest aan exclusieve sportmodemerken als Lululemon en Sweaty Betty, de sportlegging wordt tegenwoordig ook gedragen in de auto op weg naar kantoor, tijdens het boodschappen doen of zelfs tijdens een lunchafspraak – typisch momenten waarop veel mensen eerder voor een spijkerbroek kozen.
Om in te spelen op de toenemende vraag naar modieuze sportkleding lanceerde de toonaangevende webwinkel net-a-porter.com vorige maand een nieuwe winkelafdeling: Net-a-Sporter, met designersportkleding.
‘We bieden kleding aan die niet alleen is gericht op sportprestaties, maar die ook goed combineert met de rest van de garderobe van onze klanten. Het wordt steeds gewoner om sportkleding buiten de sportschool te dragen. Om me heen in Londen zie ik de laatste tijd steeds meer vrouwen de hele dag in een hardloop- of yogalegging lopen’, zegt directeur Alison Loehnis.
Ook modemerken spelen massaal in op de toenemende populariteit van sportkleding. H&M lanceerde begin dit jaar een volwaardige sportcollectie met ademende windjacks en volop leggings. Filippa K heeft een ‘soft sport collectie’ met zachte kasjmier truien en joggingbroeken. Only heeft een kleurrijke sportcollectie onder de naam Only Play. Ook de Japanse keten Uniqlo verkoopt functionele sportkleding. ‘Het is niet meer de vraag of je aan sport doet, maar welke sport je beoefent’, zegt Laura Muscas van H&M.
In het hogere segment verschijnen de laatste tijd veel nieuwe sportmodemerken. Goede voorbeelden zijn het Amerikaanse Live The Process, een initiatief van modeconsultant en yogafanaat Robyn Berkley, en het Britse Laain, een initiatief van Tamara Rothstein en Sheila McKain-Waid. ‘Onze eigen hectische levensstijl was het belangrijkste uitgangspunt voor Laain. We rennen dagelijks van de school van de kinderen naar een yogaklasje naar een vergadering op kantoor. Daarom maken we onder meer sophisticated leggings en een wollen hoodie die onder een blazer past’, zegt Rothstein.
Ondertussen doen de grote drie, Nike, Adidas en Puma, er alles aan zichzelf een modieus imago aan te meten. Adidas werkt daarvoor al jaren samen met de Britse ontwerpster Stella McCartney, die ook twee keer per jaar een collectie onder eigen naam in Parijs presenteert. En hoewel Nike telkens benadrukt dat het een sportmerk is en geen modemerk, wordt in een groot deel van de collectie niet gesport maar wel geflaneerd.

Exclusief 
De Amerikaanse filmregisseur David Lynch (69) heeft samengewerkt met Robyn Berkley, de vrouw achter het nieuwe sportmodemerk Live The Process. Het resultaat is een fraaie rozenprint in grijs, camel en pastelkleuren op de leggings en tops uit de nieuwe collectie. De driekwartlegging, die ruim 150 euro kost, was binnen twee weken uitverkocht bij Net-a-Sporter; het bewijs voor de opmars van de exclusieve legging. Voor Lynch, die cultklassiekers als Twin Peaks en The Elephant Man op zijn naam heeft staan, was het niet de eerste keer dat hij actief is in de mode. Begin dit jaar ontwierp hij in opdracht van Carol Lim en Humberto Leon het decor voor de najaarsmodeshow van Kenzo.

Eerder gepubliceerd op maandag 4 augustus 2014 in de Volkskrant (V)

Gerelateerde artikelen:

, , , ,