Het mantelpak in Milaan

Als het aan de modeontwerpers in Milaan ligt, dragen vrouwen volgend jaar winter een mantelpak. De tweedelige klassieker kwam voorbij in jaren veertigstijl, in sexy nauwsluitend leer, afgezet met bont en in grijze tweed.

Foto: Peter Stigter

De kleding die de belangrijkste ontwerpers in Milaan voor aankomende winter presenteerden, sloot dit keer naadloos aan bij het imago van Milaan als modestad. Stijlvol. Chic. Sexy. Klassiek. Luxe. En op het randje van decadent.
Neem de nieuwe wintermode van Prada. Miuccia Prada flirtte met de jaren veertig. Wijd uitlopende rokken kwamen net over de knie of zelfs tot halverwege de kuit. Jassen hadden extra brede manchetten, soms van bont. Mantelpakjes waren uitgevoerd in een klassieke vichy ruit. Klinkt truttig, maar dat was het niet. Laat dat maar aan de 63-jarige ontwerpster over, die nog steeds ieder half jaar opnieuw verrast met een eigenzinnige visie op mode.
De kleding van Prada had precies genoeg rauwe randjes om cool te zijn. Zo waren de gekleurde leren jassen met de hand geverfd om ze een vintage look te geven. Mannenschoenen met een hoge hak en losjes gedragen sweaters, die hier en daar de schouders bloot lieten, gaven een stoer en nonchalant accent.
Het zag er verleidelijk uit. Soort van toevallig sexy, zoals een afhangend schouderbandje sexy kan zijn. Heel anders dan het SM-achtige sexy dat Gucci liet zien. De hoogzwangere Frida Giannini, die in 2004 Tom Ford opvolgde als hoofdontwerper van Gucci, gebruikte veel nauwsluitend zwart leer voor mantelpakken en strakke jurken. Verder pakte ze uit met strakke leren handschoenen tot ver over de ellenboog, semi transparante avondjurken en hooggehakte schoenen. Typisch Italiaanse chic, die het goed doet bij strenge femmes fatales. De enige verwijzing naar de mannengarderobe kwam in de vorm van een oversized jas, volgens de dame in de showroom nu al een bestseller.

Foto: Peter Stigter

Maar wie volgend jaar winter op zoek is naar een goede winterjas, kan beter kijken bij Jil Sander dan bij Gucci. Als er één ontwerpster is die weet hoe je een klassieke jas kunt maken die tegelijkertijd modern oogt, dan is het de Duitse Jil Sander, die sinds een jaar weer aan het roer staat van haar eigen merk. Jil Sander maakt mode voor volwassen vrouwen; kleren zonder poespas, die perfect zitten. Een zwarte trui met een goudkleurige streep op de borst, een doublebreasted jas, een top met gevouwen plooien op de rug. Het is het soort zakelijke kleding waar momenteel veel vraag naar is in de mode. En dus is Jil Sander weer een naam die ertoe doet in het internationale modecircuit. Ook al draait ze al 45 jaar mee – ze opende haar eerste modewinkel in 1968, in Hamburg.
De meest gehoorde kritiek op Milaan Fashion week is dat er niet zoveel ruimte is voor nieuwe namen. Maar het is de vraag of dat erg is. Het betekent ook dat de modeweek in Milaan net wat minder hysterisch is dan de Parijse variant, die vandaag begint. Niet iedere student die van een carrière in de mode droomt, komt naar Milaan. Milaan is een ontmoetingsplek voor de gevestigde orde, in Milaan worden zaken gedaan. En dat zie je. Zo gaan de bezoekers van de shows met nog meer zorg gekleed dan in Parijs. Een verademing, vindt Esther Coppoolse, chef mode van de Nederlandse Elle.
Hoge hakken? Geen probleem. Het modevolk in Milaan gaat bijna altijd met de taxi. Bont? Daar doen ze in Milaan niet moeilijk over. Of het nou op de catwalk of daarbuiten is. Voor de bezoekers van de shows was de sneeuw van de afgelopen dagen een ideaal excuus om met bont te pronken. Op de catwalk was met name bij Fendi veel bont te zien. Logisch, want bij Fendi werd al bont gemaakt voordat het zich onder leiding van Karl Lagerfeld als modemerk profileerde. Dit keer waren zelfs de pootjes van de brillen en een aantal armbanden met bont versierd.

Foto: Peter Stigter

De nieuwe wintermode van Marni was al net zo decadent. Met bont afgezette jassen, flinke bontkragen en harige, kniehoge bontlaarzen. Maar waar Lagerfeld bij Fendi het experiment opzocht en gekleurd bont gebruikte, koos Consuelo Castiglioni, hoofdontwerpster van Marni, voor een klassieke benadering en een voorzichtige flirt met de mannengarderobe. Bont aan de zoom van een jurk, oversized jassen met grote bontkragen en een praktische rugzak bij wijze van handtas.
Dolce & Gabbana kozen ook voor decadente mode, maar dan zonder bont. De Italiaanse modeveteranen hadden zich laten inspireren door de kathedraal Santa Maria Nuova in Monreale, Sicilië. Modellen droegen goudkleurige kronen, jurken met pailletten, kralen, edelstenen en afbeeldingen van heiligen. Om de nek flinke kruizen. Dat het niet al te kitscherig werd, was te danken aan – daar zijn ze weer – een serie mantelpakken in grijze tweed.

Eerder gepubliceerd op dinsdag 26 januari in de Volkskrant (V)

Gerelateerde artikelen:

, , , , ,