Isabel Marant is: strakke, iets te korte broeken plus strakke jacks (en iets te grote jassen)

Eerst rennen, dan dringen, want 14 november is-ie er: de rockchic-collectie van Isabel Marant, voor H&M.


Isabel Marant (46) ontvangt samen met Margareta van den Bosch, creatief adviseur van H&M, in een chic hotel in Parijs. Marant heeft een innemende glimlach, een jongensachtig lichaam en lange grijze haren, in een nonchalante knot. Geen make-up. Haar outfit oogt even elegant als nonchalant: hagelwitte spijkerbroek, platte schoenen, een losse trui en een leren motorjackje.
Het zijn allemaal kleren van haar eigen merk. Dat is typisch voor Marant. ‘Isabel heeft de gave om kleren te ontwerpen die mensen écht willen dragen’, zegt Van den Bosch. Marant: ‘Ik heb prêt-à-porter altijd heel letterlijk genomen: klaar om te dragen.’ Dit advies, om draagbare en toegankelijke kleren te maken, kreeg de ontwerpster al op haar 18de van Marie Rucki, docent aan de elitaire modeopleiding Studio Berçot in Parijs.
En aan dat advies heeft ze zich gehouden. Vanaf 1994 – ze was nauwelijks 26 jaar oud – toen ze begon met een collectie onder eigen naam in een winkeltje in de Rue Charonne, tot op de dag van vandaag, nu ze de leiding heeft over dertien winkels wereldwijd en liefst zes collecties per jaar ontwerpt.

Isabel Marant (links) en Margareta van den Bosch

Het advies heeft haar dus bepaald geen windeieren gelegd, want haar verkoop is ieder jaar, ook tijdens de crisis, gestegen met 30 procent. Vakblad Womens Wear Daily schatte in 2011 de omzet op 66 miljoen euro.
Het is niet moeilijk een ontwerp van Isabel Marant te herkennen: rechte, strakke en soms iets te korte broeken, zachte en soepele T-shirts en blouses, originele en grove breisels, laarsjes met franjes, getailleerde jackjes en grote jassen. Ze draagt het zelf. Veel kledingstukken zijn versierd met printjes, franjes, borduursels, applicaties met een etnisch tintje, stukjes kant of studs.
Wel moeilijk is het om een bepaald ontwerp aan een bepaald seizoen te linken: aan radicale veranderingen doet Marant niet. De kledingstukken uit de verschillende collecties ademen allemaal dezelfde sfeer van rock ‘n’ roll-chick-meets-bohemien.

Insiders in de mode zijn al veel langer bekend met het werk van Isabel Marant. De hype rond het label begon in de zomer van 2008, toen de ontwerpster aan Emmanuelle Alt, destijds chef mode van de Franse Vogue (en inmiddels hoofdredacteur) vroeg of ze wilde meewerken aan haar show en campagnes. Alt is een stijlicoon in de mode, dus toen Alt met haar label aan de haal ging en zelf geregeld werd gespot in ontwerpen van Marant, volgde de rest vanzelf. Tegenwoordig buitelt de modejetset tijdens Paris Fashion Week over elkaar heen tijdens het shoppen van een nieuwe outfit bij de winkel van Marant in Le Marais.
Het grote publiek kent Isabel Marant van de wedge sneaker (de sneaker met ingebouwde sleehak), die ze in 2010 voor het eerst op de markt bracht en die ondanks de prijs van bijna 400 euro is uitgegroeid tot een bestseller. Vorig jaar verkocht de ontwerpster ongeveer 80 duizend paar van die schoenen. En het idee van een sneaker met sleehak is inmiddels gekopieerd door tig goedkope én dure merken.
Opvallend: in de collectie die Marant voor H&M heeft ontworpen, zit geen sneaker met sleehak. Verder is de collectie die donderdag in de rekken hangt een redelijk compleet overzicht van the best of Isabel Marant. Inclusief een paar originele breisels, slobberige laarsjes met een spitse hak en franjes, een leren broek met een veter aan de zijkant, een kort jasje met etnische versiering, enkele oversized jassen, een paar simpele sweaters en een luxe joggingbroek.
Er zitten ook nieuwe dingen bij: voor H&M heeft Marant een collectie voor mannen en zelfs een voor kinderen gemaakt. Qua stijl zijn die collecties een verlengde van de vrouwencollecties. ‘Ik ben in de archieven gedoken. Het werk voor H&M is een verzameling van de beste stuks van de afgelopen jaren. Sommige zijn zelfs verbeterd ten opzichte van het origineel,’ zegt Marant, die meteen van de gelegenheid gebruik maakt om een hardnekkig misverstand uit de wereld te helpen. Nee, het gaat hier niet om een goedkoop aftreksel. Volgens Marant doet de kwaliteit van de kleren die ze voor H&M heeft gemaakt niet onder voor het origineel dat ze voor heel wat meer geld onder eigen naam verkoopt.

Feestje voor de lancering

Van H&M is het een slimme zet Isabel Marant te vragen. Ze is een van de populairste ontwerpers van dit moment. Met Marant trekt het Zweedse kledingmerk gegarandeerd een ander publiek dan met de collectie van Maison Martin Margiela, die vorig jaar in de winkel hing en vooral geliefd is onder de modieus goed ingevoerden. Tegelijkertijd is de samenwerking met H&M een opvallende zet van Marant, die in eerdere interviews altijd vertelde dat ze niet zo nodig groot en bekend hoeft te worden. Daar is nu geen ontkomen meer aan.
Waarom ze ja zei? ‘Omdat ik op deze manier iets terug kan doen voor de support die ik altijd heb gekregen. Ik krijg zoveel berichten van meisjes overal ter wereld, die zeggen dat ze gek zijn op mijn kledingstijl, maar dat ze mijn spullen niet kunnen krijgen of betalen. Zo geef ik hen de kans ook iets te kopen,’ zegt Marant.
Zonder dat ze daarbij haar merknaam in de uitverkoop gooit. Want H&M slaagt er steeds beter in om de jaarlijkse designersamenwerkingen uit de sfeer van goedkope aftreksels te halen. In plaats daarvan hangt er tegenwoordig een sfeer van exclusiviteit omheen; omdat de stukken steeds zo snel zijn uitverkocht, krijgen ze de status van collector’s item. ‘Als het goed is, is de collectie binnen een paar uur uitverkocht,’ zegt Marant lachend. Dat zou heel goed kunnen. Toen de genodigden van het lanceringsfeestje, ruim twee weken geleden in Parijs, de kans kregen om te shoppen, was het zo druk dat het kassasysteem het tijdelijk begaf.

De ontwerpster lijkt zelf niet iemand die uren in de rij zou gaan staan om een betaalbaar designerstuk te bemachtigen. Marant is geen fashion victim. Affiniteit met mode heeft ze altijd gehad, zegt ze. Al ging ze als meisje niet graag winkelen en volgde ze de mode bepaald niet op de voet. Want ze had in die tijd een hekel aan de kleren om haar heen. Als liefhebber van Patti Smith, kon ze niets met de keurige mode in de winkels van Neuilly-sur-Seine, de chique wijk waarin ze is opgegroeid. Daarom begon ze al rond haar 13de haar eigen kleren te maken. Dan gaf ze bijvoorbeeld vintage-legerjassen of de afgedankte zijden badjassen van haar vader een vrouwelijke twist, en trok ze zelf aan.
Hoewel Marant op het hoogste modeniveau opereert, is ze meer een hippie dan een ontwerper met sterallures. Goed, vandaag ontvangt ze in de rijk gedecoreerde suite van een luxe hotel, met dito hapjes, maar van haar hoeft die luxe niet. In het weekend zit ze het liefst met haar man, tassenontwerper Jérôme Dreyfuss, en hun 9-jarige zoon Tal in een huisje zonder elektriciteit in het bos van Fontainebleau, ten zuidwesten van Parijs. Daar maakt ze haar hoofd leeg, daar heeft ze geen hoge hakken of uitgebreide garderobe nodig.
Ook in haar dagelijks leven is ze wars van opsmuk. In interviews vergelijkt ze zichzelf soms met een schooier of een pakjesbezorger, omdat ze op een scooter door Parijs rijdt, een helm draagt en zich, naar eigen zeggen, vrij slordig kleedt. Meestal, zegt ze, draagt ze een sweater, een rechte strakke broek en platte schoenen. ‘Met dat idee in mijn achterhoofd stel ik mezelf steeds dezelfde vraag: hoe maak ik dat silhouet modieus en stijlvol?’

Zeven musthaves
1. Leren broek
Ze was al op haar 14de fan van Patti Smith, dus het is niet zo gek dat Isabel Marant haar ontwerpen steevast een vleugje rock ‘n’ roll weet mee te geven. Deze leren broek is daar een perfect voorbeeld van. De broek is niet te strak en valt vrij kort. Wie durft, koopt een witte. EUR 249.

2.Oversized jas
Isabel Marant is een petieterige Française. Zo iemand die weet hoe elegant een iets te grote jas kan staan. Dus zitten er ook een paar oversized jassen in de collectie voor H&M, waaronder een grijze met een double-breasted sluiting. Er is trouwens geen modemerk dat dit seizoen geen oversized jas in de collectie heeft, dus zo’n grote jas is een veilige investering deze winter. EUR 149.

3. Grof gebreid vest
Haar moeder had een knitwear label en of het nou zomer of winter is: in de collecties van Isabel Marant zitten altijd wel een paar opvallende breisels. Voor H&M ontwierp ze een lang grof gebreid vest met franjes en een capuchon, dat je in de herfst prima als jas kunt gebruiken. Tip: kijk ook even op de kinderafdeling, de meeste volwassenen passen maat 170 wel. EUR 129.

4. Kort etnisch jasje
Isabel Marant is zeker niet de enige die geregeld aan de haal gaat met etnische versiersels. Haar kracht is dat ze dat soort frutsels verwerkt op een manier die een breed publiek aanspreekt. Neem de bolletjes en de biesjes op dit tie-dyejasje, die geven precies dat bohemien accent dat het tegenwoordig zo goed doet in de mode. EUR 299.

5. Slobberige laars met franjes
Op tweedehandswebsites op internet wordt voor de laarzen met franjes van Isabel gemiddeld nog steeds 400 euro gevraagd. De laars met franje is inmiddels net zo mainstream als de sneaker met sleehak. Maar dat maakt ‘m niet minder gewild. Wie nog steeds geen laarzen met franjes heeft, kan ze nu voor een kwart van de originele prijs bij H&M krijgen. EUR 199.

6. Witte spijkerbroek
Het moet raar lopen, wil de witte spijkerbroek géén succes worden. Tijdens de presentatie van de collectie in Parijs droeg Isabel Marant er zelf ook een. Hij is er zowel voor volwassenen als voor kinderen – al dan niet met etnische versiersels. Niet praktisch, zeker niet voor kinderen. Maar dat zal Marant een zorg zijn. EUR 49,95.

7. Jack met borduursels
Ongeveer een jaar geleden zat in de damescollectie van Isabel Marant een jeans met etnische borduursels aan de zijkant. Inmiddels zijn ook de kopieën gemeengoed geworden. Met dit versierde spijkerjasje en -broek borduurt Marant voort op het succes van die jeans. Broek: EUR 39, 95. Jack: EUR 49,95.

 

Eerder gepubliceerd op zaterdag 9 november in het Volkskrant magazine

Gerelateerde artikelen:

, , , , , ,