Maarten van der Horst ontwerpt voor Topshop

De Nederlandse modeontwerper Maarten van der Horst, die naam maakte met hawaïblouses, ontwikkelde een collectie voor de populaire Britse keten Topshop.

Foto: Meinke Klein

De collectie die Maarten van der Horst (29) voor Topshop maakte, is vanaf morgen te koop. Ook online. Maarten van der Horst is een naam die ertoe doet in het modewereldje. Hij studeerde aan de mode­academie in Arnhem en schreef zich vervolgens in voor een masteropleiding aan de prestigieuze modeacademie Central Saint Martins in Londen.
Met succes. Zijn afstudeercollectie, die hij vanwege geldgebrek had samengesteld uit tweedehands petticoats en een restpartij hawaïblouses, werd zo goed ontvangen dat hij direct werd opgepikt door Fashion East, een collectief voor beginnende ontwerpers in Londen.
Vorige zomer maakte hij zijn debuut tijdens de Londense modeweek. Die show, waarin hij voortborduurde op het hawaïthema uit zijn afstudeercollectie, leverde hem lovende recensies op van onder meer de Britse en de Amerikaanse Vogue.
Met zijn collectie heeft Van der Horst nu acht verkooppunten in de wereld – voor een beginnend ontwerper niet slecht. Hij werkt als consultant voor modemerk Acne en binnenkort verschijnt een horloge van G-Shock dat hij heeft ontworpen.
De samenwerking met Topshop kan wel eens de doorbraak bij een veel groter publiek betekenen. Topshop is vergelijkbaar met H&M en Zara, winkelketens die snel op trends inspelen en die het van de massa moeten hebben. Van der Horst: “Topshop is de baas van Oxford Street. Het is er altijd belachelijk druk.”
Topshop benaderde hem direct na zijn afstuderen. Natuurlijk was hij gevleid. “Tussen alle andere reuzen op het gebied van highstreet-mode in de wereld is Topshop het bedrijf dat altijd met nieuwe ontwerpers bezig is. Dus er is veel ervaring.”
“Het is altijd mijn doel geweest om de gekke ideeën in mijn hoofd om te zetten naar iets wat begrijpelijk is en gewaardeerd kan worden door zo veel mogelijk mensen. Als ik iets haat, is het elitisme. Wat dat betreft is Topshop natuurlijk een perfecte partner.”

De collectie die Van der Horst voor Topshop ontwikkelde, doet sterk denken aan zijn afstudeercollectie. Dat is een slimme zet, want Mary Katrantzou, een jonge Britse ontwerper die eerder een collectie voor Topshop maakte, zette ook in op kleding die sterk leek op haar reguliere werk.
Dankzij Topshop waren de kleurrijke prints van Katrantzou, die voor veel geld bij Van Ravenstein worden verkocht, voor een fractie van de prijs te koop. Naar verluidt had Topshop nooit eerder zo’n succes met een samenwerkingscollectie.
Van der Horst is in Londen blijven wonen. “Er is in Nederland te weinig waarmee ik me verbonden voel, behalve dan dat een deel van mijn familie er woont. In London is er mode, het is er druk. Er is spanning en er zijn risico’s en gevaren. Er is aandacht, kennis, talent en dus competitie. En de jongens zijn hier leuker.” Van der Horst lacht.
Zijn werk voor Topshop en de losse projecten waarmee hij geld verdient, staan de ontwikkeling van een eigen label niet in de weg. “Ik heb volop dromen. In juni lanceren we iets speciaals en de laatste tijd speel ik geregeld met het idee om net als Vivienne Westwood en Malcolm McLaren een winkel te beginnen hier ergens in Londen. Maar goed, dat zijn vage dromen.”

Eerder gepubliceerd op donderdag 19 april 2012 in Het Parool

Gerelateerde artikelen: