Reportage: showmuziek maken met Joost van Bellen

Met hun nieuwe bedrijf Star Studded Studios zetten Sander Stenger en Joost van Bellen serieus in op muziek voor modeshows. ‘Het is niet makkelijk om binnen te komen bij de grote internationale modemerken. Met Music for imaginary shows als digitaal portfolio hopen we hun aandacht te trekken.’

Tekst: Bregje Lampe
Foto’s: Geert Snoeijer

Op dinsdagmiddag zitten Joost van Bellen (48) en Sander Stenger (38) thuis ineengedoken achter hun apparatuur. Op de muur is met plakband een productieschema geplakt; zo weten ze wanneer alle modeshows zijn. Van Bellen en Stenger, die net zo goed overweg kunnen met de hysterie van ontwerper Bas Kosters als met de klassieke inslag van Jan Taminiau, deden de muziek van bijna alle grote namen die afgelopen week hun nieuwe collecties presenteerden.
Daarnaast werken ze voor modemerken als G-Star en Supertrash. Ze zijn net terug uit New York, waar G-Star een show heeft. De jetlag zit nog volop in hun lijf, maar tijd om uit te rusten is er niet. Geen probleem. Hoewel Van Bellen de laatste jaren schoorvoetend een voorkeur voor de dag begint te ontwikkelen, leeft hij nog steeds voor een groot deel ’s nachts. Half zes ’s ochtends naar bed is geen uitzondering. Zeker niet als het zo druk is als afgelopen week.
Showmuziek is volgens Stenger, de techneut van de twee, een kwestie van timing. Alles moet kloppen. De modellen, de videobeelden op de achtergrond, de opkomst en het einde van de show. Zo besloten ze afgelopen woensdag, tijdens de repetities van de show van Jan Taminiau, op het laatste moment om de soundtrack nog wat langer te maken. Omdat ze bang waren dat de schoenen, eendenpoten van dertig centimeter hoog waarmee de ontwerper ‘een gevoel van kwetsbaarheid’ wilde oproepen, in combinatie met de lengte van de U-vormige catwalk voor een flinke vertraging in de show zouden zorgen.
“Niets zo knullig als een herhaling tegen het eind, waarbij dezelfde muziek steeds opnieuw wordt ingezet omdat de modellen nog niet van het plankier af zijn,” zegt Van Bellen.
Showmuziek moet de aandacht trekken, maar niet overheersend zijn. Het gaat tenslotte om de kleren. Heerlijk vinden ze dat. “Het leuke aan modeshows is dat het nu eens niet om het sterrendom van de dj draait. Een goede modeshow is een kwestie van teamwork. Aan twaalf minuten show gaat ongekend veel voorbereiding vooraf,” zegt Van Bellen.
Van Bellen weet waar hij over praat als het om de sterrencultus van dj’s gaat. Hij begon in 1985 – toen de dj nog zoiets was als een glazenhaler – met het draaien van platen en belandde via zijn sixties-revivalavonden in kraakdisco Armageddon in de Roxy.
Hoewel hij de veertig ruim gepasseerd is, geldt hij nog steeds als een van de meest vernieuwende dj’s en producers van Amsterdam. Noem hem de Madonna van de dancescene. Eind jaren tachtig stond hij aan de wieg van de houserevolutie. En hij blijft vernieuwen. Zo draait hij tegenwoordig ‘kosmische disco’ voor een publiek dat deels nog niet eens was geboren toen hij als dj begon en geeft hij kleine Nederlandse acts als eerste een podium.
In 1997 begon Van Bellen het bedrijf Veel Meubel Stukken, omdat hij en zijn collega Peter van der Meulen in hun vaste club Roxy niet met de nieuwe stroming speedgarage aan de slag mochten. Dan maar zelf en ergens anders. Speedfreax werd een succes en werd gevolgd door spraakmakende feesten als Rauw, Manifesto en Valtifest. Begin 2009 stapte Van Bellen als eigenaar uit Veel Meubel Stukken. Hij organiseert voor het bedrijf nog steeds een aantal feesten, maar hij is – en daar is hij erg blij om – niet meer verantwoordelijk voor de boekhouding en het ‘eindeloze gedoe met vergunningen’.
Nu heeft hij een nieuw bedrijf opgericht, samen met Stenger. Met Star Studded Studios willen Van Bellen en Stenger meer voet aan de grond krijgen in de modewereld. Niet dat ze van plan zijn om met dj’en te stoppen. “Maar ik word ouder. Vier nachten per week achter de draaitafels, dat trek ik zo langzamerhand niet meer,” zegt Van Bellen. Bovendien is de mode geen onbekend terrein voor Van Bellen, die voor het eerst met het modewereldje in aanraking kwam tijdens de Loveballs in de Roxy en later de muziek verzorgde voor de Smirnoff Fashion Awards en de shows van Marlies Dekkers.

Showmuziek is timing en teamwork’


Sinds 2003, toen hij een grote klus voor het 25-jarig bestaan van Diesel deed, hebben zijn ambities in de modewereld steeds serieuzere vormen aangenomen. Stenger kwam erbij toen het produceren van muziek op de computer belangrijker werd dan het ter plekke werken met cd’s en platen. Inmiddels produceren ze de showmuziek voorafgaand aan de show samen op verschillende computers. Stenger, die ook websites bouwt, heeft daarvoor een digitaal systeem ontworpen waarbij zowel Van Bellen en hij als de ontwerper toegang hebben tot een besloten ruimte op internet waarin ze muziek en inspirerende beelden verzamelen. Dankzij hun nieuwe digitale systeem kunnen ze voor klanten overal ter wereld werken. “Voor een kippenvelmoment moet de muziek precies passen bij de collectie en wat een ontwerper wil overbrengen. Het is dus heel belangrijk dat we goed met elkaar communiceren,” zegt Stenger.
En dan nog besluit een ontwerper soms op het laatste moment om alles om te gooien. Maar Van Bellen en Stenger hebben een manier gevonden waarop ze toch nog iets hebben aan hun ongebruikte soundtracks. Hun nieuwste initiatief, Music for imaginary shows, dat ze tijdens de laatste editie van modevakbeurs De Modefabriek presenteerden, geeft hen de mogelijkheid om muziek te produceren voor een – de naam zegt het al – denkbeeldige modeshow.
Typisch Van Bellen. Hij werd in eerste instantie niet alleen maar dj voor de muziek, hij wilde vooral meedoen aan het clubleven dat hij zo geweldig vond. Niet voor niets noemt hij performancekunstenaar Leigh Bowery als zijn grootste inspiratiebron en voelde hij zich meteen thuis in de Roxy, waar het motto gold dat nachten een kunstwerk moesten zijn. Ook tijdens zijn eigen feesten besteedt hij opvallend veel aandacht aan decor, licht en show. Om kort te gaan: het clubleven geeft Van Bellen de kans om een zijn eigen wereld te scheppen.

Met Music for imaginary shows gaat hij een stap verder. Voor de makers is het hun speeltuin. Ze vragen creatieven uit de mode-industrie om ideeën voor een denkbeeldige show aan te dragen; maandelijks verzorgen Van Bellen en Stenger de muziek bij het voorstel dat hun het meest aanspreekt. “Het gaat allemaal om creativiteit. Geen commerciële restricties, geen regels en volledige artistieke vrijheid,” zegt Stenger. “Alles kan. Een show in een supermarkt of op Mars. Modellen in de vorm van aliens of vrachtwagenbestuurders,” zegt Van Bellen.
Music for imaginary shows is in feite een digitaal portfolio. Met hun denkbeeldige shows hopen de makers de aandacht van grote modemerken te trekken. “Want het is niet makkelijk om binnen te komen bij de grote internationale modemerken. Veel grote namen werken al jaren met dezelfde producer. De juiste muziekkeuze heeft veel met vertrouwen te maken,” zegt Van Bellen, die nu investeert in de relatie met opkomende labels als Bas Kosters, Spijkers en Spijkers, Sjaak Hullekes en Jan Taminiau.
In het nachtleven staat Van Bellen als vooruitstrevend te boek. Hij is het type dj dat nog steeds eindeloos vernieuwende bandjes en dj’s opzoekt via MySpace en YouTube. Maar dat wil niet zeggen dat hij zijn neus ophaalt voor de ingetogen, klassieke muziek waar de kleding van Taminiau om vraagt. Van Bellen: “Modeshows geven me de vrijheid om muziek te gebruiken die ik normaal nooit gebruik. Want als ik in een club sta, moet ik rekening houden met het hokje waar mensen me van kennen.”
www.starstuddedstudios.com

Eerder gepubliceerd op 1 februari 2011 in Het Parool (PS Stijl)

Gerelateerde artikelen:

, , , , , , ,