Versace’s exorbitante glamour is terug

In één klap is Versace een toonaangevend modemerk geworden. Met dank aan Lady Gaga. En vooruit, ook aan H&M.

Doorpas met Margareta van den Bosch

 

Versace is terug. En hoe. Tot een maand geleden durfde een beetje modebewust type zich niet in Versace te hijsen. Want Versace was te ordinair. Het Italiaanse merk dat synoniem is voor seks en glamour was uit de gratie geraakt sinds chic, minimalistisch en duurzaam de belangrijkste criteria in de mode zijn.
Maar niets zo uit of het komt weer in. Margareta van den Bosch van H&M vroeg Donatella Versace een speciale collectie voor dit najaar te ontwerpen.
“Na zo veel ingetogen chic is er weer ruimte voor exorbitante glamour,” zegt Cara Schiffelers, chef mode van Grazia. “De kleding van Versace is strak, sensueel en uitdagend. Met name de jeugd heeft daar behoefte aan. Ik vind de samenwerking met Versace een meesterlijke zet van H&M en ik denk dat het een hebberigmakende collectie oplevert.”
Dat de jeugd weg zou lopen met de kleding van Versace is niet gek als u bedenkt dat Lady Gaga, die vorige maand door zakenblad Forbes werd uitgeroepen tot de invloedrijkste beroemdheid uit de entertainmentindustrie, tegenwoordig vaak in vintage Versace te zien is.
In de nieuwe clip Edge of glory draagt Gaga een korset met studs uit het archief van Versace. Ideetje van Donatella Versace, die heel goed weet hoe belangrijk supersterren kunnen zijn voor een label. Dat heeft ze geleerd van haar broer Gianni.
Volgens de internationale modepers schreef Donatella zelf een brief aan Gaga waarin ze haar toegang tot de archieven aanbod, omdat ze ‘dacht dat haar broer Gianni het zo gewild zou hebben’.

De kleding is strak, sensueel en uitdagend. Met name de jeugd heeft daar behoefte aan’


In de modewereld geldt Gianni Versace, die in 1997 werd doodgeschoten, als de uitvinder van de supermodellen. Terwijl concurrenten één bekend gezicht vroegen, wist hij in 1991 zowel Linda Evangelista als Naomi Campbell en Christy Turlington te strikken voor zijn advertentiecampagne.
Versace was van mening dat de meisjes hem beroemd zouden maken als hij de meisjes beroemd maakte. Ofwel: hij had al heel vroeg door dat zijn kleren meer glamour zouden krijgen wanneer ze door bekende mensen werden gedragen.
Gianni Versace en zijn zus – toen hij nog leefde was Donatella verantwoordelijk voor de accessoires – onderhielden nauwe banden met sterren als Jane Fonda, Sylvester Stallone, Cher, Sting en Madonna.
Ze nodigden hen uit voor de modeshows en stuurden gratis jurken naar de Oscargenomineerden, in de hoop dat ze gedragen zouden worden op de rode loper. Let wel: twintig jaar geleden golden sterren op de eerste rij nog als iets bijzonders en was het weggeven van jurken nog niet gebruikelijk.

Campagnebeeld van Mert Alas & Marcus Piggott

Nu is het Lady Gaga die dweept met Versace en zo het label in de kijker speelt bij een nieuwe, jonge doelgroep. Gaga draagt Versace in haar videoclips, maar ook daarbuiten. Zo stond ze vorige maand in een jurkje van Versace op de cover van de Amerikaanse Harper’s Bazaar.
Versace en Gaga zijn een perfecte combinatie. De spectaculaire kleren van Versace – denk aan superstrak en glimmend leer, diepe splitten, hoge hakken, veel bloot en een overdosis glans – passen bij de uitgesproken stijl van Lady Gaga. Begrippen als bescheidenheid en eenvoud zijn zowel aan Versace als aan Gaga niet besteed.
Versace was een ontwerper die weinig op had met zogenaamde goede smaak, Lady Gaga is al net zo eigenzinnig en wars van conventies. Allebei voelen ze de tijdgeest haarfijn aan.
Versace speelde in de jaren tachtig in op de veranderende normen en waarden van een nieuwe, met geld smijtende generatie. Hij deed dat met kleren in felle kleuren, opvallende logo’s en goudkleurige Medusakoppen, die refereerden aan het decadente leven in de Romeinse tijd.
Lady Gaga heeft zich gespecialiseerd in het ontkennen van de menselijke maat. Van haar concerten maakt ze gedenkwaardige belevenissen, haar muziek wordt steeds luisterrijker en haar uiterlijk is op zijn zachtst gezegd buitenissig. Helemaal in lijn met de kleren van Versace, die bedoeld zijn om te imponeren en te etaleren.
De collectie die Versace voor H&M ontwierp, is vanaf 17/11 te koop. De kleding van Versace is ook te koop bij Azzurro (PC Hooftstraat 142).

Eerder gepubliceerd op 5 juli in Het Parool (PS Stijl)

Gerelateerde artikelen:

,