You as me/me as you

Twan Janssen en Mark van Vorstenbos betrekken via crowdfunding potentiële klanten bij de oprichting van hun labels youasme en measyou. Een primeur in de mode.

Tekst: Bregje Lampe
Foto: Jean-Pierre Jans

Twan en Mark in de showroom, samen met hun hond en (in het midden) Jan Schoon

Over krap twee maanden wordt de eerste collectie pas uitgeleverd, maar in het modewereldje wordt al sinds september vorig jaar gepraat over youasme en measyou, de vrouwen- en mannencollectie van Twan Janssen (42) en Mark van Vorstenbos (43). Logisch. Van Vorstenbos, die in 1990 afstudeerde aan de modeafdeling van de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, heeft zijn sporen verdiend als ontwerper voor merken als Turnover, Elle prêt-à-porter en – meest recent – ontwerper en mede-oprichter van Yarn Unit. Janssen studeerde in 1992 af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en ontwikkelde zich als autonoom kunstenaar; hij wordt vertegenwoordigd door galerie Torch.
Youasme en measyou komen tot stand via crowdfunding, een manier van financieren waarbij ondernemers niet naar een bank gaan om hun startkapitaal te vergaren, maar een beroep doen op het publiek om hun initiatief financieel te ondersteunen. Vandaag geven de initiatiefnemers een presentatie van hun merk tijdens een lezing van trendwatcher Li Edelkoort, die in het Muziekgebouw aan ‘t IJ voor een vakpubliek vertelt over de toekomst van modemerken en -winkels.
“Ze heeft ons gevraagd omdat onze werkwijze volgens haar illustreert hoe je de consument kunt betrekken bij de totstandkoming van een product. Zij denkt dat er de komende tijd veel meer van dit soort initiatieven zullen ontstaan,” zegt Janssen, die hoopt dat deze financieringsstructuur mensen helpt om meer bewust te consumeren.
Van Vorstenbos: “De mode van nu is op hol geslagen, er wordt heel snel geconsumeerd. Geen enkele trend of stijl houdt zich staande, het is allemaal wegwerpkleding, en trends en stijlen volgen elkaar in moordend tempo op. Voor consument en producent is dat bijna niet bij te houden.”
“Twan en ik zijn niet geïnteresseerd in vluchtige trends en impulsaankopen, maar juist in een product dat de potentie heeft een favoriet kledingstuk te worden. Na twintig jaar vonden we het ook wel tijd worden om met onze eigen ideeën aan de slag te gaan. Ik werd moe van het werken voor merkconcepten die steeds maar nieuw leven ingeblazen moesten worden.”

Trends en stijlen volgen elkaar in moordend tempo op. Dat is bijna niet bij te houden’

Het principe is simpel: sinds 20 september kunnen mensen via www.youasme.com vijfhonderd euro investeren. Daarmee worden ze lid van de family of founders. Leden ontvangen een voucher die vijftig procent korting geeft op kledingaankopen en voorbestellingen in de webwinkel tot een maximum van 250 euro korting per voucher. Na vijf jaar krijgen leden hun inleg terug, met een eenmalige rente van vijf procent.
Janssen en Van Vorstenbos weten heel goed dat hun leden de ideale ambassadeurs van hun merk zijn en doen hun best de founders actief bij het merk te betrekken, bijvoorbeeld door ze uit te nodigen voor exclusieve presentaties.
Tijdens hun eerste presentatie, begin dit jaar onderdeel van mode-evenement Salon, vroegen ze een aantal founders om model te zijn. “Het is niet: leen ons maar je geld, en dat was het dan. Tijdens die eerste presentatie hebben we de mensen vrijgelaten om de kledingstukken uit te kiezen en naar eigen inzicht te combineren. Dat past heel goed bij onze filosofie,” zegt Van Vorstenbos. “Wij willen mensen niets opleggen. En we maken niet het type product dat zich op een glossy model op een motorkap laat fotograferen,” valt Janssen hem bij.
Wat maken ze wel? Als het even kan: lievelingskleren. De gebreide T-shirts, truien, vesten en jurken zijn gemaakt om jaren mee te kunnen. Het zijn bescheiden ontwerpen, gemaakt van hoogwaardige materialen als zijde, katoen-kasjmier en merinowol.
“De kleding moet lekker aanvoelen,” zegt Van Vorstenbos, die goed thuis is in de wereld van garens en breisels. Hij ontwierp eerder voor onder meer het Italiaanse kasjmiermerk Malo en kreeg bij de levende breilegende Miss Deana de ruimte om te experimenteren.
Over het aantal founders dat ze reeds hebben, doen Janssen en Van Vorstenbos geen uitspraken. Maar de bezoekers aan de eerste founders day, medio februari, waren niet de minsten. Matthijs Boelee was er, hoofddocent van de modeopleiding in Arnhem, evenals ontwerper Josephine Colsen. Om kort te gaan: mensen die weten waar ze het over hebben als het om mode gaat.
Janssen: “De mensen die tot nu toe zijn ingestapt, zijn veelal mensen die we kennen en die de kracht van zo’n idee snappen. Maar de laatste tijd melden zich ook mensen die we niet kennen. Ik vind het bijzonder dat zij het aandurven om te investeren in een merk terwijl ze de producten nog niet hebben gezien.”
Over het algemeen is het bij crowdfunding zaak zo veel mogelijk investeerders te verzamelen. Maar Janssen en Van Vorstenbos willen niet meer dan vijfhonderd investeerders aan zich binden. “Het is een lening, we moeten het terugbetalen en meer geld hebben we niet per se nodig,” zegt Janssen. “En we willen vooral geen dingen doen en maken die niet nodig zijn. Er is al zo veel overschot in de mode. Bij alles wat we doen, kijken we of het simpeler kan.”
Zo werken ze nog steeds vanuit hun appartement in Amsterdam-Noord en heeft Van Vorstenbos rechtstreeks contact met de fabrikant. Janssen: “Eigenlijk is het idee achter onze merken heel simpel: we willen een product maken dat ertoe doet en daarvoor werken we samen met mensen die een product willen kopen dat ertoe doet.”
Ook modemerk Nieuwjurk, een initiatief van Esther Meijer (29) en Sander de Graaf (21), maakte vorige week bekend dat het geld wil gaan inzamelen via crowdfunding. Overigens op een heel andere manier. Meijer en De Graaf gebruiken crowdfunding om op een ludieke manier aandacht te vragen voor het tekort aan geld waar veel beginnende ontwerpers mee te maken hebben. Binnen een week meldden zich ongeveer acht financiers. “Dit idee is uit nood geboren. Om te professionaliseren hebben we geld nodig, en dat hebben we niet,” zegt Meijer, die ook een aantal fondsen heeft benaderd. “Op deze manier willen we mensen bij het merk betrekken. We willen laten zien dat mode geen onbereikbare wereld is en dat veel modeontwerpers geen cent te makken hebben.”

Financiering door de menigte
Het idee achter crowdfunding is dat de menigte geld inzamelt om een bepaald initiatief van de grond te krijgen. In de Nederlandse mode werd geld niet eerder op deze manier ingezameld, maar in andere sectoren wordt al langer gebruik gemaakt van deze vorm van financiering. In de kunstsector wordt die gezien als een antwoord op bezuinigingen.
Eén van de pioniers is de Britse rockband Marillion, die in 1997 een tour door Amerika door hun Amerikaanse fans liet financieren. Op www.voordekunst.nl, een initiatief van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst, kunnen donateurs voor minimaal tien euro een kunstwerk steunen.
Bij crowdfunding voelen investeerders zich vaak meer betrokken bij de onderneming. Dat wil niet zeggen dat ze meer te vertellen hebben over de bedrijfsvoering. Betrokken investeerders kunnen wel zorgen voor verdere bekendheid, bijvoorbeeld door gebruik te maken van sociale media.

 

Eerder gepubliceerd in Het Parool op 24 mei 2011 (PS Stijl)

Gerelateerde artikelen:

, , , ,